Stefaan: meer dan 10 jaar geëngageerd als leermeester

Jongeren opleiden op de werkvloer vindt Stefaan Lauwereins, chef en zaakvoerder van De Vlaschaard (Middelkerke), een verplichting van iedere ervaren chef of horecamedewerker. Zo zorg je ervoor dat kennis en goede praktijken blijven bestaan in de horeca. Meer dan 10 jaar geleden startte hij met werken met stagiairs. En dat wil hij nog lang verderzetten. Stefaan vertelt over zijn drijfveren als leermeester en over het boekje ‘Als stagiair bij De Vlaschaard’. 

Wie is Stefaan Lauwereins?

Stefaan startte op zijn 14 met werken in de horeca via een leercontract. Na 10 jaar ervaring te sprokkelen in Le Grillon in Oostende, waagde hij de sprong naar het leven der zelfstandigen. Samen met zijn vrouw stampte hij De Vlaschaard uit de grond vlak aan de dijk in Middelkerke. Wat begon als een klassiek restaurant is nu 25 jaar later uitgebouwd tot een gastronomisch restaurant op sterrenniveau. Uitbollen doen ze nog helemaal niet. Integendeel. Het volledige pand wordt vernieuwd door Lieven Musschoot, architect van verschillende toprestaurants. Stefaan wil niet achteruitgaan. Hij wil het jong keukengeweld van de toekomst een mooi en modern kader bieden om bij te leren en te werken.

Waarom kies je ervoor om met stagiairs te werken?

“Om zelf jong te blijven en om mijn ervaring door te geven. Ik vind het egoïstisch als je niet voor het leermeesterschap kiest. Ervaren chefs, kelners, barpersoneel, enz. moeten hun kennis en ervaring delen met de jongere generatie. Zij zullen onze sector in de toekomst promoten en in leven houden. Door hen op te leiden, zorgen we ervoor dat de sector professioneel blijft. Mijn ultieme doel in mijn leermeesterschap is het doorgeven van de ambitie en de passie voor het vak. Ik wil hun keuze voor de horeca bevestigen door aan te tonen dat werken in de horeca een prachtige job is.”

“Ik wil niet de boze, brullende leermeester zijn. Stagiairs maken bij mij echt deel uit van het team.” 

Hoe ga jij om met stagiairs?

“Ik wil zeker niet bij de jongeren de oude, vieze man uithangen. Ik probeer mij in te leven in hun leefwereld door af en toe bijvoorbeeld sociale media toe te laten op de werkvloer. En door ook zelf foto’s of filmpjes te posten op onze Facebookpagina. Ik zorg ervoor dat de jongeren echt deel uitmaken van het vaste team. Ik wil hen laten voelen dat ze niet zomaar een stagiair zijn. Zij hebben ook hun verantwoordelijkheden binnen het team.”

Stefaan volgde de leermeesteropleiding van Horeca Vorming Vlaanderen.
Wat leerde je bij tijdens de leermeesteropleiding?

Praten met elkaar is erg belangrijk en leren omgaan met verschillende soorten mensen. Tijdens de opleiding hamert de docent op het belang van duidelijke communicatie met de leerlingen en dat van in het begin.”

Hoe kwam je bij het idee van de brochure ‘Als stagiair bij De Vlaschaard’?

“Tijdens de leermeesteropleiding kreeg ik inspiratie om een welkomstbrochure te maken voor alle stagiairs die bij mij starten. Voor ons zijn veel zaken erg vanzelfsprekend maar dat is niet het geval voor de leerlingen. Ze zijn in het begin vaak erg zenuwachtig en dan zijn een duidelijke structuur en afspraken handig in het begin. Vroeger deed ik een uitgebreide uitleg tijdens een eerste kennismakingsgesprek. Dat was toen veel info op korte tijd en dat schrikte soms af. Dankzij de brochure is dat eerste gesprek nu veel korter. Ik geef niet te veel uitleg maar geef onmiddellijk het boekje mee. Ik vraag hen om het thuis rustig doornemen. Zo weten de leerlingen wat ik van het verwacht. Het boekje geeft ook een professionele indruk bij het thuisfront.”

 

 

Wat staat er in de brochure?

“In het boekje staan niet alleen regels (werkuren, uniform, huisreglement) maar ook een paar leuke foto’s, uitleg over een eventuele vergoeding en wat je kan verwachten van een stage in De Vlaschaard. Ik wou geen boekje dat stagiairs zou afschrikken. Als de leerling goed werk levert, geef ik op het einde een centje. Dat is een extraatje om hen te motiveren het beste van zichzelf te geven.”

Wat is voor jou een geslaagde stage?

“Een stage is geslaagd als de leerling veel heeft bijgeleerd en tevreden mijn zaak verlaat. Ik wil ook als leermeester vooruitgang hebben gezien bij de leerling.” Tijdens ons gesprek vertelt Stefaan dat hij de stageperiode liever langer zou hebben. Een maand is veel te kort.  Na 3 weken beginnen de leerlingen de handelingen en werking net onder de knie te krijgen en dan is hun stage bijna voorbij.  In Nederland bijvoorbeeld duren de stageperiodes 6 maanden. Dat zou veel beter zijn, zegt hij vol overtuiging: “We zitten in een arbeidsintensieve sector dus het oefenen in de praktijk is hard nodig om na de opleiding klaar te zijn voor de arbeidsmarkt. Dit is nu niet het geval. Jongeren die hun hotelschool afronden, kunnen niet van in het begin ten volle meedraaien. Dat komt doordat ze te weinig praktijkervaring hebben opgedaan.”

Een Vlaschaard-certificaat

Na iedere geslaagde stage geeft Stefaan aan de stagiair een zelfgemaakt certificaat mee: “Daar bind ik dan een strik rond en geef het als afsluiter van de stage. Stagiairs zijn heel fier op dat certificaat.” In het certificaat staat er dat de leerling de taken goed heeft volgebracht, dat het een leuke samenwerking was en dat de chef de leerling ten zeerste aanbeveelt.

Hoor je nog van de stagiairs na hun stage?

“Ja! Mijn huidige souschef deed haar stage bij mij en werkt hier nu reeds 2 jaar. Leerlingen komen ook nog wel eens langs als ze een eigen zaak gestart zijn of nodigen mij uit om te gaan eten. Het is mooi om te zien hoe stagiairs hun eigen weg vinden in de horeca. Het geeft voldoening om te weten dat ik in die succestrajecten een kleine schakel ben geweest.”

Fan van horeca zag dat het goed was. Stefaan is allesbehalve een boze, brullende leermeester. Voor ons is hij de gedroomde leermeester. Maar niet alleen wij zijn daarvan overtuigd, ook de leerlingen van hotelscholen Ter Duinen, Spermalie, Stella Matutina en Ter Groene Poorte lopen warm voor deze stageplaats. Zo moet Stefaan wel eens een leerling weigeren omdat de vraag te groot is. Een leerkracht vertelde Stefaan dat hij één van de favoriete stageplaatsen is geworden onder de leerlingen. Een gedroomd compliment voor een geëngageerde leermeester.

Ook zin gekregen om een enthousiaste leermeester te worden? Volg dan zeker de leermeesteropleiding van Horeca Vorming Vlaanderen: www.fanvanhoreca.be/leermeesteropleiding

Andere getuigenissen uit de sector vind je op www.verhalenuitdehoreca.be

 

 

 

More...